باکس ۶۰*۴۰ عمق ۱۷

باکس ۶۰*۴۰ عمق ۱۷

پردیس شاپ - فروشگاه آنلاین صنعت برق

شرکت آروین صنعت بسپار با تکیه بر سال­ ها سابقه حضور در صنعت کشور، دارای تولیداتی از جمله بدنه تابلو برق پلی استر (فایبر گلاس) در اندازه ­های مختلف و همچنین قاب کنتور کامپوزیت و جعبه انشعاب در انواع ابعاد و رنگ ­­های متنوع برای اولین بار در ایران می­ باشد. به علاوه کلیه باکس ۶۰*۴۰ عمق ۱۷ برق تولید شده در شرکت آروین صنعت بسپار، دارای تاییدیه اداره توزیع نیروی برق استان تهران و چند استان دیگر می باشد.

شایان ذکر است که امروزه با توجه به ویژگی­ های منحصر به فرد کامپوزیت ­ها؛ در اکثر کشورهای پیشرفته صنعتی؛ این مواد جایگزین مناسبی برای فلزات به شمار می ­آیند. به علاوه برای کاربرد کنتورهای دیجیتالی در محیط­ های خارجی، نیاز به محافظ جهت سالم بودن و طول عمر کنتور ضروری به نظر می­رسد که با استفاده از بدنه تابلو برق کامپوزیتی می­ توان به این مهم دست یافت.

باکس های برق کامپویزیتی شرکت آروین صنعت بسپار دارای تاییدیه آزمون های استاندارد باکس های برق مانند IP، IK و UL-V0 می باشد. (برای آشنایی با آزمون های ذکر شده به بخش مطالب آموزشی مراجعه کنید.)

نکته حائز اهمیت آن است که با توجه به محدودیت باکس ۴۰*۳۰ در جای دادن برخی تجهیزات الکتریکی،شرکت آروین صنعت بسپار برای نخستین بار اقدام به طراحی و ساخت باکس های کامپوزیتی ۶۰*۴۰ نمود تا علاوه بر دارا بودن کیفیت بی نظیر مواد BMC، امکان بیشتری برای تجهیز شدن را نیز فراهم آورد.

باکس ­های الکتریکی Electrical box or electrical enclosure))

I: تعریف باکس الکتریکی

یک باکس یا محفظه یک قسمت ضروری از لوازم الکتریکی است و محافظت این قطعات در برابر تاثیرات خارجی (ضربه مکانیکی، ورود آب یا ذرات جامد و…) را بر عهده دارد. باکس­ ها و محفظه­ هایی که به عنوان لوازم جانبی الکتریکی جهت کاربرد خانگی و سایر تاسیسات الکتریکی ثابت مورد استفاده قرار می­گیرند، تحت نظر کمیته بین المللی الکترونیک (IEC) طراحی، ساخت و پشتیبانی می­شوند.

شایان ذکر است که این قسمت از IEC به باکس ­ها، محفظه­ ها و اجزای محفظه­ هایی اختصاص دارد که به عنوان لوازم جانبی الکتریکی با یک ولتاژ برآورد شده ­ای که از ۱۰۰۰ V a.c. و ۱۵۰۰ V d.c. تجاوز نمی­کند، معرفی می­شوند.

باکس ۶۰*۴۰ عمق ۱۷ می­تواند از مواد عایق، فلزی، کامپوزیتی و پلاستیک طبیعی و مصنوعی ساخته شوند که در این بین مواد کامپوزیتی به دلیل وزن کم، عایق الکتریکی و گرمایی، مقاومت در برابر آتش و عدم نیاز به ارت دارای برتری خاصی نسبت به سایر مواد نامبرده هستند.

II: کاربرد باکس­ های الکتریکی

باکس ۶۰*۴۰ عمق ۱۷ برای کاربردهای خانگی و یا سایر تاسیسات مشابه ثابت در فضای داخلی و یا خارجی درنظر گرفته می­شوند. باکس ­های مطابق با این استاندارد برای استفاده در محدوده دمایی محدودی مناسب­ می­باشد که بطور معمول از ۴۰⁰C+ تجاوز نکند اما متوسط آن در یک بازه ۲۴ ساعته از ۳۵⁰C+ فراتر نرود، همچنین حد پایین این محدوده دمایی ۵⁰C- است. شایان ذکر است که در طول نصب ممکن است دما از محدوده فوق الذکر خارج شود که به نوع طبقه­ بندی باکس­ ها بستگی دارد.

انواع مختلفی از باکس ­های الکتریکی وجود دارد. برخی جهت کاربردهای خانگی طراحی می­شوند، در حالی که برخی دیگر برای فیکسچرهای روشنایی آویزان کاربرد دارند و یا برای فضای باز و تاسیسات ضد آب طراحی می ­گردند. همچنین برای نصب باکس­های الکتریکی در بتن و آجر نیز انواع خاصی از باکس مورد استفاده قرار می­گیرد. به طور کلی طبق آن­چه که پیش از این ذکر شد، هدف یک باکس الکتریکی فراهم آوردن یک محیط امن برای سیم­ها و سایر تجهیزات الکتریکی است

کابینت­ های مخصوص نصب قطعات الکتریکی و دیگر اجزاء این قطعات که از مواد کامپوزیتی تولید شده ­اند اکنون پس از گذشت ۵ دهه همچنان در حال حاضر مورد استفاده ­اند. چنین طول عمری نه تنها در میان پلاستیک­ ها کاملا بی سابقه است بلکه دیگر مواد نیز بندرت به چنین کارکردی دست می­ یابند بدون آن­که از خصوصیات طراحی آن­ها چیزی دستخوش تغییر شود؛ حتی مواد پلی کربنات که در ساخت بخش شیشه­ ای کنتورهای برق مورد استفاده قرار می­گرفت نیز نمی­توانند در شرایط جوی آزاد به طول عمر مطمئن بیش از ۳۰ سال برسند. نکته منحصر به فرد دیگری که از خصوصیت ذاتی مواد کامپوزیتی است، ادغام مجموعه­ ای از ویژگی­ های منحصر به فرد فنی و مهندسی است که معمولا در مواد دیگر این خصوصیات نمی­ تواند تواما حضور داشته باشند زیرا وجود یکی ممکن است با دیگری در تضاد باشد.

به عنوان مثال در پلاستیک­ ها خصوصیت ضد ضربه بودن به خوبی وجود دارد ولی هیچ یک ضد شعله و آتش نیستند. استحکام بدنه و مقاومت در برابر شعله در فلزات بسیار عالی است اما عایق الکتریکی نیستند و خطر برق گرفتگی در آن­ها زیاد است. شیشه و چینی علی­رغم دارا بودن هر دو خصوصیت، قابلیت ماشینکاری، سوراخکاری و تراشکاری نداشته و علاوه بر عدم تحمل ضربه، قیمت بالایی نیز دارند. شایان ذکر است که در کلیه مواد مذکور، همواره محدودیت در طراحی و شکل هندسی قطعه وجود دارد در حالی که کامپوزیت به جهت فرم­گیری و شکل­ پذیری بسیار عالی از قابلیت قالب­گیری برجسته ­ای بهره ­مند است. به طور خلاصه در حال حاضر مواد BMC به عنوان رایج­ترین ماده در صنعت برق استفاده می ­شوند و زمینه استفاده از آن به شکل روز افزون در حال گسترش است. در حال حاضر شرکت آروین صنعت بسپار به شکل گسترده ­ای در حال تولید و فرآوری مواد کامپوزیتی است که تاکنون به شکل وسیعی در صنعت خودرو جهت ساخت کاسه چراغ مورد استفاده قرار گرفته­اند. ضمن آنکه انواع مواد نوع الکتریکی نیز جهت صنایع برق به تولید رسیده ­اند، از جمله: جعبه ­های فیوز و کلیدهای قطع و وصل و…، که تاکنون در تیراژ چند هزارتایی در مناطق برق جنوب و غرب تهران و همچنین مناطق برق کرج نصب شده ­اند و در حال استفاده می باشند.